MENOPOZ

Kadınlarda ergenliğe girilmesiyle birlikte endokrin sistemin temel düzenleyicisi olan ve hipofiz bezinden salgılanan iki hormon hücreleri aktifleştirir. Bu hormonlar FSH ve LH belirli düzene sahip salınımını gerçekleştirmesinin ardından yumurtalık hücreleri oluşuma başlar.

Bundan sonra ise diğer iki hormon devreye girer: östrojen ve progesteron. Bu iki hormonun oluşumunun ardından  aralarındaki dengeye bağlı olarak artık yumurta hücreleri tamamen olgunlaşır. Bu hormonlar adet döngüsünün ortasında rahme salınmaya başlar. Döllenmenin gerçekleşmemesiyle birlikte hormon miktarlarındaki oluşan değişimlerle orantılı olarak rahim içinde yer alan dokular dökülmeye başlar. Bu durumun ardından da kanama gerçekleşmiş olur.

Vücütta östrojen hormonunun azalmasına bağlı olarak adet görmenin sonlanması diğer manada doğurganlığın sonlanması anlamına gelmektedir. Genellikle 45-55 yaşları arasında kadınlarda adet görmesi sonlanır. Bir kadında menopozun gerçekleştiğinden bahsedebilmek için En az bir yıl adet görmemiş olması gerekmektedir.45 yaşın altı erken menopoz 55 yaşın üstü geç menopoz olarak adlandırılır. Menopoz bir anda ortaya çıkmaz, yavaş yavaş ilerleyen doğal fizyolojik bir süreçtir.

Menapozun belirtileri nelerdir ?

• En önemli buldu adet düzenliğidir.
  • Vaginal kuruluk, cinsel ilişkide ağrı, kaşıntı veya yanma
  • Cinsel istekte azalma
  • Ateş basması, gece terlemeleri, çarpıntı
  • Baş dönmesi, baş ağrıları, halsizlik
  • Sık sık idrara çıkma veya idrar kaçırma
  • Tüylenme
  • Uyku bozukluğu, uykuya dalma zorlanma, tüm uyuma süresi kısalma
  • Duygudurum değişimleri, Depresyon,ağlama krizleri, sinirlilik
  • Cilt ve tırnaklarda incelme

Menopoz Tanısı Nasıl Konur ?

Adetin 12 ay boyunca görülmemesi durumunda akla ilk gelecek durumlardan birisi menopozdur. Menopoz öncesi özellikle adet düzensizleri ile geçen bir dönem vardır ki buna premenopozal dönem adı verilir. Premenopozal dönem içinde görülen adetlerde genelde yumurta yoktur (anovulatuvar siklus). Kadının menopoza girip girmediğini anlamak için sizden kan tahlili yaptırmanız istenecektir. Sizden bakılacak kan tahlillerinden FSH hormonun 40 mıU/ml nin üzerinde, östrojen hormonun ise 20 pg/ml nin altında olması durumunda menopoz tanısı koyulabilir.

Ultrason ile menopoz tanı konulmaz.

Menopaz Tedavisi:

Menapozda esas tedavi semptomların ortadan kaldırılmasına yönelik olmakla beraber özellikle vajinal atrofinin önlenmesi, menapoza bağlı kemik erimesinin durdurulması durumlarında hormon tedavisi uygulaması tercih edilebilmektedir.

Hormon tedavisinde dikkat edilmesi gereken önemli bir noktada tercih edilen ilaçlardır. Eğer rahimi alınmış bir hasta hormon tedavisi alacaksa sadece östrojen içeren haplar tercih edilir. Rahimi alınmayan kadınlarda ise endometrium dokusunuda göz önünde bulundurmak gerektiğinden östrojen+progesteron içeren haplar kullanılmalıdır.