Kadınların hamilelikleri boyunca onları en çok korkutan durumlardan birisi kanamadır. Kanaması olan kadınların bebeği kaybetme korkusu yaşaması ise son derece normaldir.Kanamalar birkaç damladan yoğun kanamaya kadar değişen miktarlarda, parlak kanamadan pıhtı şeklinde kanamaya kadar değişen özelliklerde olabilir. Özellikler ilk 3 ay içinde bizim ilk trimester dediğimiz dönemde olan kanamalar düşük riskinin yüksek olduğu bir dönem olduğundan kanamalarda dikkatli olmak ve hekime mutlaka başvurmakta fayda vardır.Gebeliğin devam etme ihtimali %90-97’dir ve genellikle hastanın genel durumunda bozulmaya neden olmaz. Bu nedenle hastanın hastaneye nakli ve bebeğin kalp atımlarının varlığı açısında ultrasonografi değerlendirmesinin yapılması sağlanmalıdır.

İlk trimester kanamalarını (gebeliğin İlk 3 ayı) kanamalarında nedenleri sayacak olursak

• Düşükler (en sık)
  • Dış gebelik oluşması durumda oluşan kanamalar: Eğer gebelik rahim içinde değilde dış gebelik şeklinde oluştu ise yumurtanın büyümesi sonucunda çevre dokulara verdiği zarar sonucu oluşan kanamalardır ve acil tedavi gerektiren bir durumdur
  • Gestasyonel Trofoblastik Hastalık
  • Yumurtanın rahim duvarına yerleşmesine bağlı Kanaması (implantasyon kanaması) Daha çok lekelenme şeklinde olan bu kanama parlak kırmızı renkli miktar olarak çok fazla olmayan yanında adet görecekmişçesine oluşan kramplarda görülebilmektedir.
  • Enfeksiyonlar

İkinci ve üçüncü trimester kanamaları (gebeliğin ikinici ve üçüncü 3 aylık periyotları)

Bu dönemdeki kanamalar daha çok plesenta kaynaklı kanamalardır.İlk akla gelebilecekler arasında plasental anomaliler, plasenta previa ve plasenta dekolmanıdır. Ancak Servikal yetmezlik, vajen yada vulva kaynaklıda olabilir. Enfeksiyonlar, travma ve sistemik hastalıklara bağlı kanamalar bu dönemde de yine kanama sebebleri arasında sayabilir.

PLASENTA PREVİA: Plasentanın kısmen ya da tamamen uterin alt segmente internal os’a yakın yerleşmesidir. Ağrısız vaginal kanama parlak, taze kanama şeklinde kendini gösterebilmektedir. %20 kanama ve abdominal ağrı. Uterus yumuşaktır. Bebek genellikle canlı ve iyi durumdadır. Anne için daha tehlikelidir bir durumdur. Bu bebeklerin normal yoldan doğumu  yerine özellikle intenal osun tamamen kapatan durumlarda sezeryanı tercih etme sebebidir.

• Plesanta previa oluşumunda etkili faktörler:
  • previa öyküsü – rekürrens %4-8
  • Multiparite
  • Multiple gebelik
  • İleri anne yaşı
  • Uterin anomaliler Uterusun yapısal bozukluklar
  • Sigara
  • Geçirilmiş küretajlar
  • Uterin skarlar
  • myomektomi
  • Büyük plasenta
  • hidrops fetalis
  • diyabet

PLASENTA DEKOLMANI: Hamileliğin 20. haftasından sonra plasentanın bebeğin doğmasından önce rahim duvarına yapışık olduğu yerden kısmen (partial dekolman) veya tamamen (komplet dekolman) ayrılmasına “plasental dekolman” denir. Bu durum, her yüz gebeliğin birisinde görülmektedir. Plesanta bebeğin bütün hayati fonksiyonları sağladığı için erken olarak rahim duvarından ayrılması bebeğin hayati fonksiyonlarını devam ettirebilmesi için gerekli oksijenden besinden mahrum kalması demektir. Buda bebeğin kaybına kadar gidebilecek istenmeyen durumları beraberinde getirecektir.

Plesanta Dekolmanı neden olur: Plesanta normalde doğumdan sonra salgılanan hormonlar sayesinde kendiliğinden ayrılarak rahimden uzaklaştırır. Erken ayrılmaya neden olabilecek bazı nedenler ise:

Hipertansiyon (en önemli ve en sık risk faktörüdür)
Preeklampsi (gebelik toksemisi, gebelik zehirlenmesi)
Önceki gebeliklerde dekolman varlığı (bu durumun tekrarlama olasılığı %10-17’dir)
Amnion suyun erken gelmesi (EMR, erken membran rüptürü)
Anne yaşının 35’in üzerinde olması
Rahim anomalileri
Myom’lar (rahimde ur)
Diabetes mellitus (şeker hastalığı)
Karın bölgesine travmalar (darbeler)
Sigara kullanımı (sigara, rahim içindeki damar yapısını zedelemektedir)
Alkol  ve uyuşturucu madde bağımlılığı (özellikle kokain)
Çoğul gebelikler (özellikle doğum sırasında ilk bebek doğduktan hemen sonra ikinci bebeğin suyunun gelmesi ile dekolman gelişebilir)
Amniyon sıvısının fazla olması (polihidramnios)
Kordon bağının normalden kısa olması

Plesanta dekolmanını önceden kestirebilmek ne yazık ki mümkün değildir. Bunun için yapılabilecek bir testte bulunmamaktadırancak yukarıdaki nedenlerden biri veya birkaçı gebede mevcut ise daha sık yapılacak gebelik takipleri son derece önemlidir. Bu takiplerde hekiminizin yaptığı Usg de dekolmandan şüpelenirse sizi hastanede yatarak takip etmek isteyebilir.