Normal gebelikte döllenen yumurta fallop tüplerinden geçerek rahim için gelir ve rahim duvarına yapışarak burad gelişimine devam eder. Eğer döllenen yumurta rahim dışında herhangi bir yere yapışıp burada gelişimine devam etmeye çalışıyorsa buna dış (ektopik) gebelik denir.

Dış gebeliğin olmuşmasında çeşitli risk etmenleri vardır. Bunlar :

35 yaş üzeri kadınlarda hamilelik durumda risk

Daha önce dış gebelik geçirmek(yeniden dış gebelik yaşama riski %1 ila 10 arasında değişmektedir)

Daha önce tüp bağlama ve açma ameliyatı geçiren kişiler,

Pelvik enfeksiyon (PID) sonucunda tüpler ve etrafında enfeksiyonlara bağlı gelişen yapışıklar dış gebelik riskini arttırır. Bu enfeksiyonun ne kadar sık geçirilse okadar yapışıklıklar artacağından riskte artacaktır.

Uygunsuz kürtaj operasyonları

Sigara tüketimi dış gebelik riskini artırır. Sigara tüplerin normal fonksiyonunu bozabilir

Doğum kontrol hapları

Rahim içi yara %99 oranında gebeliği engeller

DIŞ GEBELİK BULGULARI

• Abdominal ağrı
  • Amenore
  • Vajinal kanama’dır
  • Ektopik ve canlı olmayan intrauterine gebeliklerde hCG artışının normalden daha düşük kalması

Tanı: Dış gebelik tanısı esasen USG ve BHcg İle konur. USG de rahim içinin boş olması gebelik kesesinin görülememesi ve BHcg nin beklenen düşük çıkması da dış gebeliği düşündürür.

Tedavi: Tedavide dış gebeliğin oluştuğu bölgeye göre farklılık göstersede temel  olarak iki yaklaşım vardır.

1. Laparoskopik cerrahi : Dış gebeliğin büyüyerek anneye zarar vermesi için oluştuğu bölgede çıkartılması. Bu işlemin tüplere zarar vermeden yapılması önemlidir aksi takrirde tüplerde oluşabilecek bir hasar ilerleyen dönemlerde infertilitiye neden olabilir.
  2. Annenin İlaç ile düşük yapmasını sağlamak. Medikal tedavi, tüplere daha az hasar verir ve doğurganlığı koruyucu etkisi  yüksektir.

Her iki tedavinin takibide daha sonra BHcg ile yapılmaktadır. BHcg nin sıfıra düşmesi beklenir.