JİNEKOLOJİK MUAYENE

Bir  hastalığın tanısında anamnez ( hastanın şikayet ve öyküsü) ile genel ve jinekolojik   muayene  tanı koymak ve teşhiste ilk basamak ve temeldir. İleri teknolojinin getirdiği tetkik ve görüntüleme yöntemleri destekleyici ve ayırdedici olarak yardımcı olarak düşünülmelidir.

Ancak kadınların  en cok korktuğu,ertelediği, büyük bir sıkıntı olmadıça uzak durmak istediği muayene şekli olan jinekolojik muayene  aslında hayati önem taşımakta olup birçok hastalığın erken tanı ve tedavisini sağlamaktadır. Her kadına 6 ayda, en fazla yılda bir jinekoloji muyenesinin yapılması gerekmektedir.  Evli veya bekar olmak bu kuralı değiştirmez.

İlk muayenede hassasiyet gösterildiği taktirde muayenenin korkulacak utanılacak endişe edilecek bir durum olmadığı anlaşılır. Kadınlar için çoğu zaman stres ve korku yaratan bir durum olan kadın doğum muayenesi ancak itina ile empati ile yaklaşan bir hekim ve rahatlamış aydınlatılmış bilgilendirilmiş bir hasta ile önyargılardan kurtulabilir . Muayenenin düşündüğü gibi olmadığını gören hasta ise bunca zaman ki endişeleri ve geciktirmiş olmasının yanlış olduğunun farkına varır. Unutmayalım ki muayene hayat kurtarabilir.  Bazen önemsenmeyen akıntı,  yara,şişlik , renk değişikliği, ara kanama kronik bir  hastalık yada bir kanser dokusu olabilir. Yine biliyoruz ki erken teşhis durumu tersine çevirebilir.

MUAYENE  ÖNCESİ

Doktorunuz başka bir zamanda özellikle çağırmadığı sürece acil bir durum yoksa tercihen adet bitiminizin ertesi günü muayene için en uygun gündür. Kimliğinizi, kullanmakta olduğunuz ilaçları, varsa önceki ameliyat ya da müdahale ile ilgili belgeleri, önceden yapılmış önemli tetkikleri yanınızda getirmeniz önemlidir
Muayeneye eşinizle veya cinsel partnerinizle gelmeniz daha faydalıdır çünkü birçok kadın hastalığının tanı ve tedavisi için hem kadın hem de erkeğin muayenesi ve tetkiği gerekir.
Muayeneye gelmeden önce ve diğer zamanlarda vajinayı  yıkamayınız, bu hem  önemli muayene bulgularını yok edebilir  hem de enfeksionlara yatkın hale getirir.

NELER SORULABİLİR?

Ad soyad, yaş, medeni durum, meslek, evlilik süresi, gebelik durumları bekarlara cinsel ilişki varlığı sorulur.
Adet düzeniniz, adetlerinizin kaç günde bir olduğu kaç gün sürdüğü, kaç ped kirlettiğiniz adetlerinizde ağrı olup olmadığı sorulur.
Son adet tarihinizin ilk günü sorulur.
Ara kanamalarınızın olup olmadığı sorulur.
İlişki sırasında veya sonrasında kanama, ağrı, kaşıntı yanma olup olmadığı sorulur.
Vajinal akıntınız olup olmadığı varsa miktarı, rengi , kokusu, süresi sorulur.
Vainal kaşıntınız olup olmadığı sorulur.
İdrarda yanma, sık idrara çıkma, gece idrara sık çıkma, damlama şeklinde idrar yapma, idrar kaçırma olup olmadığı sorulur.
Tüylenme şikayeti sorulur.
Genital bölgenizde ele gelen kitle veya yara olup olmadığı sorulur.
Karında şişlik, ele gelen kitle, bağırsak alışkanlıkları sorulur.
Gebelikten korunma yönteminiz, önceki gebelik durumlarınız, doğum şekilleriniz varsa düşük ya da kürtajlarınız sorgulanır.
Ayrıca meme ile ilgili meme başından akıntı, ağrı, ele gelen kitle, koltuk altında şişlik, ağrı, kitle olup olmadığı sorulacaktır.

MUAYENE :

inspeksiyon ( görme , gözlemleme)

palpasyon ( dokunma )

1.Dış genital bölgenin muayenesi,

2.Spekulum ile vajina ve rahim ağzının değerlendirilmesi,

3.Bimanuel (elle) muayne.

Olmak üzere 3 aşamada yapılır

Bekar, cinsel ilişkisi olmayan hastalara elle veya aletle (spekulum) muayene yapılmaz.

Hasta ıkınmamalı, kendini sıkmamalı, yatış şeklini değiştirmemeli, eliyle doktora müdahale etmemelidir. Hasta rahat olursa  muayenenin hiçbir aşamasında ağrı olmaz.

ULTRASON İLE GÖRÜNTÜLEME

Ultrasonografi jinekoloji ve obstetrinin vazgeçilemez görüntüleme yöntemidir. Kıyasla daha ucuz ağrısız ve zararsız bir yöntem olması da kullanımın yaygınlaşması ve tecrübelerin artması yönünde olumlu sonuçlar almamazı sağlamıştır. Bu da muayenenin vazgeçilmez parçası haline gelmesinin temelini oluşturur.

Eğer bekarsanız ve cinsel ilişkiniz olmamışsa ultrason karnınızdan yapılır, daha iyi bir değerlendirme için idrara iyice sıkışık olmalısınız.

Diğer hastalara vajinal ultrason yapılır. Bu teknikle yapılan ultrason ile rahim ve yumurtalıklarınız daha iyi değerlendirilir. Vajinal ultrason jinekolojik muayene masasında veya normal bir muayene yatağında vajinaya ince ultrason probunun yerleştirilmesi ile yapılır. Ağrısız bir işlemdir. Vajinal ultrasonun gebeliğe bir zararı yoktur. Vajinal ultrason yapılırken mesaneniz boş olmalıdır